Page 2 - symbiose69nl
P. 2

Close-up van Smals: KPI's 2017 __                                                                                                                                  __ Close-up van Smals: Lean





           Succes is geen kwestie van geluk                                                                                    Waar ligt jouw pijndrempel?

           maar een kwestie van de juiste keuze                                                                                Toen ik vorige week ging tanken, vroeg ik aan de tankbediende: “Wat kost een druppel benzine?"
                                                                                                                               “Een druppel? Niks.” antwoordde hij.
           Het is voor Smals van strategisch belang om te zorgen voor voldoende competente                                     Toen ik voorstelde: “Druppel hem dan maar vol.” ging hij toch niet akkoord.
           medewerkers en om de samenwerking met de leden te versterken. Hebben we in 2017 de juiste                           Wat kost het deleten van een overbodige mail? Niks?
           keuzes gemaakt?                                                                                                     En het verwerken van een paar duizend overbodige mails?


















        Smals had twintig concrete resultaten vooropgesteld:   Resultaten voor medewerkers
        de KPI’s (Key Performance Indicators). Om deze        Wat betreft het loopbaanbeleid, de work-life balans,
        resultaten te bereiken werden 50 acties geformuleerd en   de vormingskansen… wil Smals beter dan gemiddeld
        4 bedrijfsprioriteiten kregen extra aandacht. De      presteren. Daarom laten we elk jaar een externe partij een
        prioriteiten werden opgevolgd en besproken in         audit van onze arbeidsvoorwaarden doen in het kader van
        elke Management Briefing . De KPI-cijfers werden      het label Top Employer. Voor het tiende jaar op rij hebben
                                   1
        gerapporteerd  aan het management zodat zij de acties   we dit certifi caat in de wacht gesleept.
                     2
        kunnen bijsturen.
                                                              Resultaten voor de bredere maatschappij
        Bedrijfsresultaten                                    Het opbouwen van goodwill bij relevante stakeholders
        Als vzw streven we geen winst na. Maar we willen natuurlijk  werd ondersteund met 209 persberichten. En de Smals-
        wel aan de behoeften van onze doelgroep beantwoorden  reputatie wordt extra versterkt door het winnen van
        met de gevraagde ICT-diensten zonder verlies te maken.  het label "Top Employer" en onze betrokkenheid bij het         We zijn erg verdraagzaam wanneer er iets niet goed loopt.  •  Wanneer iemand een tijdelijke ICT-opdracht bij de klant
        En we hadden gekozen om synergie te realiseren en  project MyCareer.be dat de egov-award won voor meest                We corrigeren dat foutje wel, we bellen wel even op om de   uitvoert, dan is die medewerker enkele maanden voltijds
        gemeenschappelijke platformen te gebruiken om zo de  gebruiksvriendelijke dienst.                                      ontbrekende informatie te vragen, we trekken onze plan,   bij de klant. Zijn leidinggevende moet natuurlijk wel zijn
        infrastructuurkosten voor de leden verder te drukken.                                                                  we houden ons eigen Excel-lijstje bij als extra controle voor   vakantie-aanvragen goedkeuren, zijn aanwezigheden
        Op dat vlak zijn we volledig geslaagd.                Geslaagd 2017                                                    de zekerheid… Dat is een goede eerste reactie. Maar met   of afwijkingen valideren… Maar eigenlijk heeft die
                                                                                                                                                                                       leidinggevende helemaal geen zicht op de werksituatie
                                                                                                                               een beetje kritisch nadenken kunnen we onszelf en onze
                                                              Over alle resultaatsdomeinen heen mag Smals terugblikken
        Resultaten voor klanten                               op een succesvol 2017. Niet alle acties hadden het               collega’s heel wat werk besparen. Dat is een essentiële   bij de klant. Gewoon blindelings vakjes aanvinken en de
                                                                                                                               tweede reactie: nadenken en zien wat beter kan.
                                                                                                                                                                                       zaak is opgelost. Kan dat ook anders?
        Voor onze klanten willen we projecten realiseren binnen  verhoopt succes en soms kostte het extra moeite om onze
        budget en binnen timing. Dat laatste is moeilijk. Het  doelstellingen te bereiken. Dat is normaal, KPI’s hebben        Enkele recente voorbeelden:                           Zolang de pijndrempel niet overschreden wordt,
        ontbreekt soms aan de nodige tijd en capaciteit, zowel bij  tot doel om tijdig aan te geven wat werkt en wat niet                                                            verdragen we een slecht werkend proces. En we kunnen
        Smals als bij de leden, om de projecten voldoende snel af  werkt. Het zijn signalen die helpen om bij te sturen. Met   •  Wanneer een nieuwe medewerker start, vraagt het    veel verdragen. Nochtans kan een goede procesanalyse
        te werken.                                            een gepast gebruik ervan komen we tot tevreden klanten,            secretariaat (via een mail met een aangehecht formulier)   en de creativiteit van een Lean-team de pijn aanzienlijk
                                                              medewerkers en overige stakeholders.                               om het nodige te doen. Materiaal voorzien, toegangen   verminderen. Aarzel dus niet en schrijf je in voor de
        Bij de exploitatie van de diensten willen we de afgesproken                                                              openen, enz. Die vraag komt vaak terecht in een groeps-  volgende Lean-opleiding. Een must voor elke teamleider
        SLA’s respecteren. 96% van de SLA-parameters voldeden  Tony Vanderbruggen                                                mailbox en 1 collega zal actie ondernemen. Die medewer-  die de pijn van zijn medewerkers wil verzachten.
        in 2017 aan de norm. In april deden zich enkele incidenten  (verantwoordelijke Organisatie-ontwikkeling)                 ker zal dan zijn teamgenoten in cc zetten om te signaleren
        voor, maar dankzij een sterke prestatie in de andere                                                                     dat de vraag is behandeld. Als dat team uit 10 collega’s   Tony Vanderbruggen
        maanden bereiken we uiteindelijk toch onze doelstellingen.                                                               bestaat, dan produceert deze werkwijze 9 overbodige   (verantwoordelijke Organisatie-ontwikkeling)
                                                                                                                                 mails. Dat kan toch slimmer?

                                                                                                                               •  Om toegang te geven tot een bepaalde softwaretool,
        1  Nancy Boodts verzamelt elk kwartaal het nieuws over de prioriteiten die                                               moet je ook het windows-id van de gebruiker kennen.   De volgende Lean-opleiding is gepland op 27 en 28 maart 2018.
        de directie presenteert in de Management Briefi ng.                                                                       Helaas staat dat niet op het aanvraagformulier. Geen   In de opleidingscatalogus in eHR  vindt u het detailprogramma
        2  Els Matyn verwerkt de cijfers en rapporteert de resultaten in de vorm                                                 probleem, even bellen naar de Helpdesk.              en kan u zich inschrijven.
        van grafi eken en drill-down-tabellen.


       SYMBIOSE 69 | 02.2018      2                                                                                                                                                                                   SYMBIOSE 69 | 02.2018     3
   1   2   3   4   5   6   7