Page 2 - symbiose69nl
P. 2
Close-up van Smals: KPI's 2017 __ __ Close-up van Smals: Lean
Succes is geen kwestie van geluk Waar ligt jouw pijndrempel?
maar een kwestie van de juiste keuze Toen ik vorige week ging tanken, vroeg ik aan de tankbediende: “Wat kost een druppel benzine?"
“Een druppel? Niks.” antwoordde hij.
Het is voor Smals van strategisch belang om te zorgen voor voldoende competente Toen ik voorstelde: “Druppel hem dan maar vol.” ging hij toch niet akkoord.
medewerkers en om de samenwerking met de leden te versterken. Hebben we in 2017 de juiste Wat kost het deleten van een overbodige mail? Niks?
keuzes gemaakt? En het verwerken van een paar duizend overbodige mails?
Smals had twintig concrete resultaten vooropgesteld: Resultaten voor medewerkers
de KPI’s (Key Performance Indicators). Om deze Wat betreft het loopbaanbeleid, de work-life balans,
resultaten te bereiken werden 50 acties geformuleerd en de vormingskansen… wil Smals beter dan gemiddeld
4 bedrijfsprioriteiten kregen extra aandacht. De presteren. Daarom laten we elk jaar een externe partij een
prioriteiten werden opgevolgd en besproken in audit van onze arbeidsvoorwaarden doen in het kader van
elke Management Briefing . De KPI-cijfers werden het label Top Employer. Voor het tiende jaar op rij hebben
1
gerapporteerd aan het management zodat zij de acties we dit certifi caat in de wacht gesleept.
2
kunnen bijsturen.
Resultaten voor de bredere maatschappij
Bedrijfsresultaten Het opbouwen van goodwill bij relevante stakeholders
Als vzw streven we geen winst na. Maar we willen natuurlijk werd ondersteund met 209 persberichten. En de Smals-
wel aan de behoeften van onze doelgroep beantwoorden reputatie wordt extra versterkt door het winnen van
met de gevraagde ICT-diensten zonder verlies te maken. het label "Top Employer" en onze betrokkenheid bij het We zijn erg verdraagzaam wanneer er iets niet goed loopt. • Wanneer iemand een tijdelijke ICT-opdracht bij de klant
En we hadden gekozen om synergie te realiseren en project MyCareer.be dat de egov-award won voor meest We corrigeren dat foutje wel, we bellen wel even op om de uitvoert, dan is die medewerker enkele maanden voltijds
gemeenschappelijke platformen te gebruiken om zo de gebruiksvriendelijke dienst. ontbrekende informatie te vragen, we trekken onze plan, bij de klant. Zijn leidinggevende moet natuurlijk wel zijn
infrastructuurkosten voor de leden verder te drukken. we houden ons eigen Excel-lijstje bij als extra controle voor vakantie-aanvragen goedkeuren, zijn aanwezigheden
Op dat vlak zijn we volledig geslaagd. Geslaagd 2017 de zekerheid… Dat is een goede eerste reactie. Maar met of afwijkingen valideren… Maar eigenlijk heeft die
leidinggevende helemaal geen zicht op de werksituatie
een beetje kritisch nadenken kunnen we onszelf en onze
Over alle resultaatsdomeinen heen mag Smals terugblikken
Resultaten voor klanten op een succesvol 2017. Niet alle acties hadden het collega’s heel wat werk besparen. Dat is een essentiële bij de klant. Gewoon blindelings vakjes aanvinken en de
tweede reactie: nadenken en zien wat beter kan.
zaak is opgelost. Kan dat ook anders?
Voor onze klanten willen we projecten realiseren binnen verhoopt succes en soms kostte het extra moeite om onze
budget en binnen timing. Dat laatste is moeilijk. Het doelstellingen te bereiken. Dat is normaal, KPI’s hebben Enkele recente voorbeelden: Zolang de pijndrempel niet overschreden wordt,
ontbreekt soms aan de nodige tijd en capaciteit, zowel bij tot doel om tijdig aan te geven wat werkt en wat niet verdragen we een slecht werkend proces. En we kunnen
Smals als bij de leden, om de projecten voldoende snel af werkt. Het zijn signalen die helpen om bij te sturen. Met • Wanneer een nieuwe medewerker start, vraagt het veel verdragen. Nochtans kan een goede procesanalyse
te werken. een gepast gebruik ervan komen we tot tevreden klanten, secretariaat (via een mail met een aangehecht formulier) en de creativiteit van een Lean-team de pijn aanzienlijk
medewerkers en overige stakeholders. om het nodige te doen. Materiaal voorzien, toegangen verminderen. Aarzel dus niet en schrijf je in voor de
Bij de exploitatie van de diensten willen we de afgesproken openen, enz. Die vraag komt vaak terecht in een groeps- volgende Lean-opleiding. Een must voor elke teamleider
SLA’s respecteren. 96% van de SLA-parameters voldeden Tony Vanderbruggen mailbox en 1 collega zal actie ondernemen. Die medewer- die de pijn van zijn medewerkers wil verzachten.
in 2017 aan de norm. In april deden zich enkele incidenten (verantwoordelijke Organisatie-ontwikkeling) ker zal dan zijn teamgenoten in cc zetten om te signaleren
voor, maar dankzij een sterke prestatie in de andere dat de vraag is behandeld. Als dat team uit 10 collega’s Tony Vanderbruggen
maanden bereiken we uiteindelijk toch onze doelstellingen. bestaat, dan produceert deze werkwijze 9 overbodige (verantwoordelijke Organisatie-ontwikkeling)
mails. Dat kan toch slimmer?
• Om toegang te geven tot een bepaalde softwaretool,
1 Nancy Boodts verzamelt elk kwartaal het nieuws over de prioriteiten die moet je ook het windows-id van de gebruiker kennen. De volgende Lean-opleiding is gepland op 27 en 28 maart 2018.
de directie presenteert in de Management Briefi ng. Helaas staat dat niet op het aanvraagformulier. Geen In de opleidingscatalogus in eHR vindt u het detailprogramma
2 Els Matyn verwerkt de cijfers en rapporteert de resultaten in de vorm probleem, even bellen naar de Helpdesk. en kan u zich inschrijven.
van grafi eken en drill-down-tabellen.
SYMBIOSE 69 | 02.2018 2 SYMBIOSE 69 | 02.2018 3