Onze website gebruikt cookies om de site gebruiksvriendelijker te maken.

Usability

Image

Toepassingen waarin de gebruiker centraal staat

Wie kent er geen toepassing die negatieve emoties opwekt bij de gebruikers? Frustraties omdat een bewerking mislukt is of frustraties omdat de gebruiker meer inspanningen moet leveren dan eigenlijk zou mogen. Hoe vaak gebeurt het niet dat een gebruiker nietsvermoedend fouten invoert die hadden kunnen worden vermeden door een eenvoudige bescherming en hoe moeilijk is het niet om fouten achteraf te verbeteren?

Is het normaal dat een gebruiker telkens opnieuw de handleiding moet raadplegen?

Als de gebruiksvriendelijkheid niet optimaal is, dan kan dit leiden tot demotivatie, rendementsverlies en bijkomende kosten. In extreme gevallen worden de toepassingen zelfs weinig of niet gebruikt, wat dan weer een grote impact heeft op de bedrijfsprocessen zelf.

De oplossing: de usability verbeteren

Dergelijke problemen kunt u best aanpakken door de hulp in te roepen van usability-experts om de ontwikkelaars en het ontwikkelproces te ondersteunen.

De usability-experts van Smals kunnen u met raad en daad bijstaan:

- tijdens het ontwikkelproces rendeert de inzet van experts het beste omdat dit helpt om fouten op het vlak van usability te vermijden. Zij formuleren bijvoorbeeld:

  • adviezen voor de creatie van maquettes;
  • adviezen in verband met het testen van de tussentijdse resultaten;
  • adviezen in verband met specifieke usability-testen.

- zij evalueren de usability van reeds ontwikkelde toepassingen en stellen verbeterpistes voor;

- zij geven opleidingen aan ontwikkelaars (en ook aan projectleiders, informatiebeheerders, analisten,…).

Waarom oog hebben voor usability?

Smals beschikt over een team van deskundige usability-specialisten. Zij gaan nauwgezet te werk, en gebruiken waar mogelijk meetbare criteria. Hun expertise helpt u om de volgende doelstellingen maximaal te realiseren:

  • de productiviteit, de kwaliteit van het werk en de tevredenheid van de gebruikers verhogen, ongeacht of het gaat om burgers, ondernemingen, ambtenaren of anderen;
  • de belasting van het callcenter doen dalen door de toepassingen intuïtiever en evidenter te maken, door bijzondere zorg te besteden aan de redactie van handleidingen, andere helpteksten en foutboodschappen;
  • de globale ontwikkelkosten doen dalen door al zeer vroeg in de ontwikkelcyclus rekening te houden met de behoeften van de gebruikers

 

File upload
Document