Onze website gebruikt cookies om de site gebruiksvriendelijker te maken.

Arbeidsactiviteit onder toezicht voor kwetsbare burgers in Vlaanderen

landbouwer

Duizenden burgers in Vlaanderen zijn sterk van zorg afhankelijk. Ze kunnen niet op de reguliere arbeidsmarkt terecht om betaalde arbeid te doen omwille van cognitieve, medische, psychische, psychiatrische of sociale problemen. Nochtans is een ‘arbeidsmatige activiteit’ (AMA) ook voor hen belangrijk, om de dagen zinvol door te brengen en een gevoel van eigenwaarde terug te vinden.

In Vlaanderen laat het Werk- en Zorgdecreet hen onbetaald aan de slag gaan, bijvoorbeeld bij een bakker, een boer, een onderneming in de buurt. Dit gebeurt correct verzekerd en onder passende begeleiding van een zorginstelling, die daarvoor een beperkte vergoeding ontvangt: bijvoorbeeld een psychiatrische voorziening, een instelling van het VAPH, een revalidatievoorziening of een OCMW.

Dankzij de nieuwe toepassing kunnen de zorgvoorzieningen nu volledig zelf instaan voor het vastleggen van overeenkomsten tussen hun ‘client’ en zijn of haar werkpost. Ze moeten daarvoor eerst erkend zijn en mensen met de juiste kwalificaties aan boord hebben. Vroeger moesten de voorzieningen zich garant verklaren dat hun medewerkers over de juiste kwalificaties en diploma’s beschikken. Dankzij een koppeling met de databank leer- en ervaringsbewijzen kunnen de voorzieningen bij hun erkenningsaanvraag rechtstreeks de diploma’s van hun medewerkers verifiëren.

Door hergebruik van het gebruikers- en toegangsbeheer van eHealth, gekoppeld aan de Cobrha-databank met erkende zorgactoren, kan de zorgvoorziening nu zelf een of meer verantwoordelijken aanduiden voor de opvolging van dossiers. Zo is de Vlaamse overheid ook zeker dat de aanvraag gebeurt door iemand die gemandateerd is door een erkende zorgvoorziening van het juiste type.

De zorgvoorzieningen beschikken nu met de nieuwe toepassing over een volwaardig e-loket. Ze kunnen hun erkenningsaanvraag online doen, hun dossier vervolledigen en opvolgen. Ze kunnen ook opvolgen hoeveel overeenkomsten er precies geregistreerd staan, van wanneer tot wanneer, of een overeenkomst zelf stopzetten. Er is een overzicht welke betalingen precies zijn gebeurd, waarvoor wel of niet. Vroeger moesten ze dit zelf bijhouden, en werd er vaak naar de administratie gebeld om toelichting te vragen bij betalingen.

De betalingen gebeuren automatisch dankzij ingebouwde controles en een koppeling met het boekhoud- en betaalsysteem van de Vlaamse overheid. Het gaat om erg veel betalingen, telkens voor relatief kleine bedragen. Door het vermijden van werk voor de administratie en telefonische opvolging, worden de administratieve lasten voor zowel het Departement Zorg als de voorzieningen verlaagd.

 

"De samenwerking liep erg vlot. Een groot voordeel is dat Smals ons beleidsdomein kent, weet waar wij mee bezig zijn, snel begrijpt wat er inhoudelijk precies verwacht wordt en waarom we bepaalde dingen vragen. Zo krijg je onze mensen mee. Ze waren erg gemotiveerd om tijd vrij te maken voor sprint meetings, testen en planning." 

Bart Lemmens, directeur IT, Departement Zorg